27 Mart 2012 Salı

HÜNKAR BEĞENDİ




      Evet şimdi Hünkar'ın beğendiği bir yemek var sırada:)

     Hünkar Beğendi adı nereden geliyor?

     Aşçıların yeni ve değişik yemek denemelerinin sarayda sıkça yapılan bir eylem olduğunu doğrulayan bu yemek, hünkarın beğenisine mazhar olduğuna göre denemeye değer değil mi?

     Birçok yemek adının sarayla ilgili olması, Kuşhanede pişen yemekleri hazırlayan özel aşçılar olduğu bilgisiyle birleşince "Hünkar Beğendi"nin de ilk orada hazırlanmış olduğunu kabul etmek yanlış bir tespit olmayacaktır. İşte Osmanlı Saray Mutfağının eşsiz yemeği: Hünkar Beğendi...


Hünkar Beğendi



Malzemeler:

4 adet büyük kemer patlıcan (közlenmiş)
250 gr dana eti
1 orta boy ince kıyılmış kuru soğan
2 domates
2 sivri biber
1 tatlı kaşığı domates salçası
2 yemek kaşığı çiçek yağı
1 çay kaşığı tuz
Karabiber
Su

Beğendisi için:
1 yemek kaşığı çiçekyağı ya da tereyağ
1 yemek kaşığı un
1 su bardağı süt
Yarım su bardağı kaşar rendesi (isteğe bağlı)
tuz, karabiber

     Ben eti önce marine ettim. Yarım bardak süt ve dilimlediğim soğan ile biberiyeyi etle iyice karıştırdım ve bir gece buzdolabında beklettim. Küçücük doğranmış eti yağda iyice kavurdum. Soğanı ekleyip kavurmaya devam ettim. Salçayı ve çok az sıcak suyu ekleyip bir miktar daha pişirdim. Et, suyunu tamamen çekti.  Eti ocaktan indirmeye yakın sivribiber ve domatesi de ekledim. Tuzunu karabiberini attım ve şöyle bir iki kez çevirdikten sonra altını kapattım.

     Bu arada patlıcanları közmatikte ocakta közledim. Başka bir kap da olabilir. Fakat fırında közlemeyin, patlıcanlar sulu oluyor. Közledikten sonra streç filmle sardım, böylece kabukları kolayca çıktı. Herhangi bir poşetin içine patlıcanları koyup 5 dk kadar bekletseniz de olur. Soyduğum patlıcanları incecik doğradım. O da bir kenarda beklesin.

     Sıra beşamel sosu hazırlamaya geldi. (Aşağıya beşamel sosun hikayesini de ekledim. Meraklısına duyurulur:)

     Tencereye 1 yemek kaşığı çiçekyağı (tereyağı da olabilir), 1 yemek kaşığı unu koydum ve unu kavurdum, sonra sütü ekledim, sürekli karıştırdım ki un topaklaşmasın. sütü de azar azar eklerseniz topaklaşma olmuyor. Tuzunu karabiberini ekledim. Kıvamı gelince kaşar rendesini de ekledim. İyice karıştırıp altını kapattım. Küçük doğranmış patlıcanları beğendiye ekledim, karıştırp cam bir tepsiye döktüm. Etleri de üzerine yayıp servis yaptım. Afiyet olsun.

Beşamel Sosu'nun Hikayesi:

     Yemeklerin lezzetini artırmak için kullanılan bu sosun adı bir düşünceye göre Fransız Kralı 14. Louis'nin vekilharcı Louis de Bechamel (Lui dö Beşamel)'den geliyor. Bu sosu ilk yapan kişi olduğu için onun adıyla anılagelmiştir, deniyor. Fakat bu öykünün tartışmalı olup bu sosu bulan kişinin adı bilinmeyen bir saray aşçısı olduğunu söyleyenler de var.

     Bu sosun yaratıcısının aslında Fransız kralı 14. Louis'in aşçısı Varenne'ye ait olduğu daha kuvvetli bir görüştür. Buna göre sarayda Bechamel de aşçıdır. Fakat Varenne aşçıbaşıdır. Varenne'nin yarattığı sosu, bir kompliman olarak Bechamel'e adadığı da sanılmaktadır.

     Beşamel sosun Türkçedeki yaygın adı "beyaz meyane"dir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder